Nem megy a matek!!! Utálom!

“Utálom a matekot!”, “Semmi értelme!”, “A tanár szemét!”, “Én tanultam, de a tanár …!”, “Nem értem!”, “Nem érdekel a matematika!”, “Hülye vagyok matekból!” és még sorolhatnám az ilyen és ehhez hasonló mondatokat, kifogásokat, amiket a gyermekeinktől hallunk, amikor szóba hozzuk neki a matematika jegyet. Mi ennek az oka?

Az, hogy valakinek miért nem megy a matematika két nagy csoportba sorolható. Megkülönböztetjük azokat a diákokat, akik tanulási nehézségekkel küzdenek és azokat, akik nem motiváltak.

Amennyiben felmerül a gyanúja annak, hogy a gyermek tanulási nehézségekkel, képesség zavarokkal küzdhet, a pedagógussal együttműködve minél gyorsabban szakember (fejlesztőpedagógus, logopédus, nevelési tanácsadó) segítségét kell kérni és elkezdeni a gyermek fejlesztését. Ha erről valaki szeretne bővebb információt tudni, privát üzenetben szívesen válaszolok a kérdésekre.

Mit tehetünk abban az esetben, ha a gyermeket nem érdekli a matematika, elege van a matek órákból, a tanárból, utál iskolába menni, amikor matematika óra van?

Először is meg kell vizsgálnunk, hogy ez az érdektelenség csak a matematikára vonatkozik, vagy más tantárgyakkal is ugyanez a helyzet!? Ha általánosságban elmondható, hogy maga a tanulás nem érdekli a gyermekünket, célszerű kiindulni a külső körülményekből:

– Új iskola, új tanár, osztálytársak, barátok változása,
– Csalódás érte az iskolában, elvesztette önbizalmát,
– Családi körülményekben bekövetkezett változások (testvér születése, válás, nagymama betegsége, halála, kedvenc háziállat eltűnése, egészségügyi problémák, betegség stb.),
– Család életszínvonalában bekövetkezett változás,
– Gyermekünkkel együtt töltött időben történt változás.

Minden változás hatással van a gyermek életére, minél inkább megviseli a gyermeket, annál inkább háttérbe szorulhat a tanulás. Amennyiben valószínűsíthető, hogy egy külső körülmény okozta az érdektelenséget, motiváció elvesztését, mindenképpen szakember/ek segítségére van szükség, akik azon túl, hogy segítenek az önbizalom visszaállításában, a lelki okok kezelésében is hatékonyak tudnak lenni.

Ha kifejezetten a matematika tantárggyal van a probléma:
Szülőként bizonyára szeretnénk, hogy jól tanuljon a gyermekünk és ezért képesek lennénk “bármit” megtenni. Ha egy gyermek sikertelen, annak oka van. Mi lehet a “rossz” matematika jegy oka?
– új matematika tanár,
– konfliktus a meglévő matematika tanárral,
– hiányzás az iskolából,
– korábban kapott egy rosszabb jegyet,
– nem érti az anyagot/ anyagrészletet,
– hiányoznak az alapok,
– nehezebben teljesít, lassabb a gyermek a többieknél,
– sikerélmény hiánya.

Az első és legfontosabb, amit szülőként megtehetünk, hogy megértjük (átérezzük) és támogatjuk a gyermekünket. A gyermeknek éreznie kell, hogy a szülőnek is fontos, hogy jobb legyen matematikából. Semmiképp sem szabad támogatni abban a gyermeket, hogy “a matematika fölösleges”, “hülyeség”, “a tanár a hülye”, “úgysem fogod használni az életben”, “anyád/apád sem volt jó soha matekból” és ehhez hasonló kifogásokkal. Ha látja, hogy a szülő is tényleg szeretné, hogy matematikából is sikeres legyen a gyermeke, akkor az ő hozzáállása is más lesz ehhez a tantárgyhoz.

Mindenképpen fontos, hogy olyan légkört teremtsünk vagy keressünk a matematika tanuláshoz, gyakorláshoz, amelyben a gyermek jól érzi magát, ahol nemcsak az érthető magyarázatra helyezzük a hangsúlyt, hanem elsődleges szempont a sikerélmény. Ahol a hibázás lehetősége vagy a hibás feladatmegoldás nem probléma, hanem lehetőség arra, hogy tanuljon belőle a gyermek. Ahol nem megmondják, hogy mi volt a hiba, hanem rávezetik annak megkeresésére és kijavítására, hogy valóban büszke legyen a saját teljesítményére.

Mit teszünk azért, hogy a gyermek szárnyaljon matematikából?
Érthetően, lépésről-lépésre feladatokon keresztül magyarázzuk el a témakört (megemlítve a feladat megoldásához szükséges elméletet). A témakörök egymásra épülő leckékből állnak, egy-egy lecke kb. 15 percnyi “korrepetálást” tartalmaz, melyeket kényelmesen, otthonotokban a időbeosztásotok szerint sajátíthattok el. A videók bármikor megállíthatóak, visszatekerhetőek, akár 1000-szer is megnézhetőek. Minden leckéhez tartozik “házi feladat”, amelyek a korábban megnézett videók alapján nagyon ügyesen megoldhatóak. Ezek a feladatok a titkos facebook csoportunkba elküldhetőek értékelésre, vagy segítség kérhető a tanárainktól, akik elsősorban kérdésekkel igyekeznek rávezetni a gyermeket a gondolkodásra és a feladatmegoldásra. A gyermek nem érzi “cikinek” vagy kellemetlennek, ha hibázik, élvezik, ha saját maguk találják meg a hibáikat és örömmel javítják azt ki. Módszerünknek, a biztatásoknak és a sikerélményekkel teli tanulási környezetünknek nagyon hamar érezhető a hatása (ami befolyásol más tantárgyakat is).
Próbálja ki Ön is az Ingyenes leckéinket: www.matematika-online.hu

Hozzászólások